Zdrowie psychiczne

Zdrowie psychiczne

Życie z każdą chorobą przewlekłą, w tym TNP, może mieć wpływ na samopoczucie emocjonalne i zdrowie psychiczne człowieka.1

Całkowicie normalne jest odczuwanie niepewności, samotności i/lub odizolowania lub potencjalnie uczucie frustracji, a nawet gniewu. Doświadczenie każdego jest dla niego wyjątkowe, a to, jak dana osoba się czuje, może fluktuować i zmieniać się w miarę upływu czasu.

Badania wykazały, że u znacznej liczby osób żyjących z TNP występuje lęk i/lub depresja bądź rozpoznano u nich te stany2 – co może mieć ogromny wpływ na jakość życia.345

Dlatego zarządzanie zdrowiem psychicznym w ramach szerszych implikacji wynikających z rozpoznania TNP jest niezwykle ważne.

mental-health

Oto kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, aby nie tracić z oczu jakości swojego zdrowia psychicznego:

icon

Porozmawiaj z lekarzem

  • Ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem, jeśli występują u ciebie objawy złego stanu zdrowia psychicznego, nawet jeśli są one łagodne. Wczesne leczenie i zapobieganie jest kluczowe, ponieważ może zapewnić ci strategie radzenia sobie i poprawy zdrowia psychicznego tak szybko, jak to możliwe.

    • Pamiętaj, że zdrowie psychiczne stanowi część ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Poruszanie tego tematu podczas wizyt lekarskich jest całkowicie dopuszczalne – lekarze prawdopodobnie leczyli już pacjentów o podobnych potrzebach.

icon

Porozmawiaj z lokalną organizacją pacjentów

  • Ponieważ objawy podmiotowe i przedmiotowe złego stanu zdrowia psychicznego mogą pozostać niezauważone, ważne jest, aby spróbować porozumieć się z rodziną i przyjaciółmi, by pomóc im zrozumieć twoje samopoczucie oraz potrzeby i zapewnić sobie najlepsze możliwe wsparcie.
  • Jeśli jesteś zatrudniony, rozważ rozmowę ze swoim pracodawcą i współpracownikami, aby poinformować ich o występującym u ciebie TNP i wpływie tej choroby, aby mogli wspierać cię w pracy.
  • Porozmawiaj z grupą pacjentów o dostępnym wsparciu, ponieważ może ona posiadać zasoby lub lokalne systemy zapewniające wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, np. infolinię ds. zdrowia psychicznego.
  • Spróbuj znaleźć system wsparcia ze strony innych chorych. Jest to kolejny sposób na nawiązanie kontaktu z innymi osobami, które przechodzą przez podobne doświadczenia i mogą pomóc ci poczuć się mniej samotnym, bardziej zrozumianym i wspieranym
icon

Dieta i ćwiczenia mogą pomóc

  • Zwróć uwagę na to, jak dieta wpływa na nastrój – regularne jedzenie i wybieranie produktów o niskim indeksie glikemicznym może pomóc utrzymać stały poziom cukru we krwi i zmniejszyć ryzyko zmęczenia i obniżonego nastroju6 – Zaleca się omówienie znaczących zmian w diecie z zespołem medycznym przed ich wprowadzeniem.
  • Jeśli czujesz się wystarczająco dobrze, spróbuj dodać lekkie ćwiczenia, na które pozwalają występujące u ciebie objawy, do codziennego lub cotygodniowego grafiku, np. przejdź się na krótki spacer lub spróbuj jogi, ponieważ może to również poprawić nastrój i ogólne samopoczucie. Przed zmianą porządku dnia ważne jest, aby omówić odpowiednie ćwiczenia z zespołem medycznym.
icon

Zapisuj swoje uczucia

Prowadź pamiętnik i notuj, kiedy doświadczasz objawów złego zdrowia psychicznego, np. lęku lub uczucia depresji, i zanotuj, co się dzieje w takiej sytuacji. Może to pozwolić ci na dostrzeżenie wzorców i pomóc w opisaniu objawów i uczuć lekarzowi podczas następnej wizyty 6.

icon

Pamiętaj, że nie jesteś sam.

  • Postaraj się pamiętać, że nie jesteś sam, a wiele osób – niezależnie od tego, czy żyją z TNP czy nie – doświadczyło problemów związanych ze zdrowiem psychicznym. Ważne jest, aby zły stan zdrowia psychicznego został rozpoznany i był traktowany priorytetowo w ramach twojej ogólnej opieki, żeby osiągnąć najlepsze możliwe wyniki zdrowotne.
Logo Janssen | Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson